De snelste en vaak ook goedkoopste manier om naar Andalusië te reizen is met het vliegtuig. In iets minder dan drie uur sta ja vanuit Nederland of België met een rechtstreekse vlucht op een van de vier internationale luchthavens in Andalusië. De luchthaven van Malaga is de grootste en drukste van de regio, maar ook de luchthavens van Almeria, Granada en Sevilla worden ieder jaar populairder. Zeker omdat steeds meer prijsvechters uitwijken, naar een van deze luchthaven. Het is sommige gevallen dan ook goedkoper om een van deze luchthavens te kiezen, dan naar Malaga te vliegen. Toch hoven tickets naar Malaga niet duur te zijn, zeker omdat het aanbod naar deze luchthaven zo groot is dat er altijd wel iets te kiezen valt. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kun je bij één van de vele autoverhuurbureaus een auto huren of je weg vervolgen met het openbaar vervoer of taxi.
Vliegen naar Andalusië
Vluchtduur
Een vlucht naar Andalusië duur afhankelijk van je luchthaven van bestemming en je vertrekluchthaven, ergens tussen de 2,5 en 3 uur. Dit kan iets meer worden als er een sterke tegenwind staat of minder als er meewind is.
Aeropuerto de Málaga-Costa del Sol
Het vliegveld van Malaga; het Aeropuerto de Málaga-Costa del Sol is de grootste en drukste luchthaven van Andalusië. Het is een van de drukste luchthavens van Spanje, vanuit zestig verschillende landen worden vluchten naar Malaga uitgevoerd. Vanuit Nederland en België worden er dagelijks vanaf verschillende vliegvelden vluchten naar Aeropuerto de Málaga-Costa del Sol uitgevoerd. De luchthaven heeft twee start- en landingsbanen en drie terminals. Op jaarbasis maken ongeveer twaalf tot veertien miljoen passagiers gebruik van de luchthaven. Vanwege de goede bereikbaarheid en de vele vluchten die op de luchthaven van Malaga worden aangeboden, vliegen toeristen die doorreizen naar alle hoeken van Andalusië naar de luchthaven. Er zijn op de luchthaven dan ook een behoorlijk wat verschillende autoverhuurbedrijven te vinden, zodat je gemakkelijk je weg kunt vervolgen.
Reis je door naar Malaga of de Costa del Sol, dan kun je ervoor kiezen om met het openbaar vervoer of een taxi naar je eindbestemming te reizen. Wil je wat flexibeler zijn, dan is een huurauto de beste optie.
Aeropuerto San Pablo de Sevilla
Aeropuerto San Pablo de Sevilla, is de internationale luchthaven van Sevilla. De luchthaven is te vinden op ongeveer negen kilometer van de historische binnenstad van Sevilla. Het is na Malaga Airport de drukste luchthaven van Andalusië. Het merendeel van de toeristen die gebruikmaken van deze luchthaven, komen voor een citytrip naar SEvilla, een kleiner deel reizen door naar Cadiz en Jerez de la Frontera. Er worden vanuit Nederland en België het hele jaar door verschillende maatschappijen vluchten aangeboden naar Sevilla. Ondanks dat de luchthaven slechts een terminal heeft en een landingsbaan, maken er op jaarbasis ongeveer vijf miljoen passagiers gebruik van Aeropuerto San Pablo de Sevilla.
Vanaf de luchthaven rijdt er ieder half uur een bus naar het historische centrum van Sevilla, die stopt bij het treinstation van Sevilla. Vanaf hier kun je verder reizen met het openbaar vervoer naar andere delen van Andalusië of naar je hotel. Je kunt er ook voor kiezen om een taxi te nemen vanaf het vliegveld die je rechtstreek naar je hotel brengt. Blijf je niet in Sevilla, maar ga je dit deel van Andalusië verkennen of een rondreis maken, dan kun je het beste een huurauto nemen.
Aeropuerto de Almería
Het Aeropuerto de Almería is te vinden in het noordoosten van de regio Andalusië, ongeveer negen kilometer van het historische centrum van Almeria. Het vliegveld ligt direct langs de kustlijn, aan de Middellandse Zee. Niet ver van de populaire kust- en badplaatsen in dit deel van Andalusië. In het seizoen worden er vanuit Nederland en België met regelmaat vluchten aangeboden op het Aeropuerto de Almería. Dit gebeurt meestal vanaf de kleinere vliegvelden, zoals Eindhoven, Rotterdam en Antwerpen. Het merendeel van de vluchten wordt aangeboden door prijsvechters als Ryanair en easyJet, maar ook maatschappijen als TUI, Vueling en Transavia bieden vluchten aan op Aeropuerto de Almería.
Het vliegveld heeft een start- en landingsbaan, die een totale lengte heeft van 3,2 kilometer. Er is een terminal met zes gates, die jaarlijks 1,6 miljoen passagiers kunnen verwerken. Een aantal dat op een normaal jaar niet gehaald wordt. Vanaf het vliegveld kun je vrij gemakkelijk met een taxi of openbaar vervoer naar het historische centrum van Almeria afreizen of naar een van de populaire badplaatsen in de omgeving. Wil je liever wat flexibeler zijn dan is een huurauto de beste optie.
Aeropuerto Federico García Lorca Granada-Jaén
Het vliegveld van Granada, dat ook gebruikt wordt voor de honderd kilometer verderop gelegen stad Jaén is een klein vliegveld, ongeveer vijftien kilometer van de stad Granada. Het vliegveld wordt voornamelijk gebruikt voor binnenlandse vluchten in Spanje. Zo is er een lijnvlucht tussen de luchthaven van Granada en de belangrijkste grote steden en toeristische bestemmingen in Spanje. Tijdens het hoogseizoen wordt het vliegveld ook gebruikt voor internationale vluchten. Vanuit Nederland worden er vanaf Eindhoven Airport dagelijks vluchten aangeboden naar Aeropuerto Federico García Lorca Granada-Jaén (GRX). Jaarlijks maken ongeveer een miljoen passagiers gebruik van de luchthaven van Granada.
Aeropuerto Federico García Lorca Granada-Jaén heeft een start- en landingsbaan van 2,9 kilometer. Er is 1 terminal met 12 incheckbalies en 4 gates. Vanaf het vliegveld van Granada kun je vrij gemakkelijk verder reizen met het openbaar vervoer of taxi, richting het historische centrum van Granada. Er zijn ook enkele autoverhuurmaatschappijen op het vliegveld te vinden, al is het aanbod er aanzienlijk kleiner dan op de andere luchthavens in de omgeving.
Aeropuerto de Córdoba
Het vliegveld van Cordoba; Aeropuerto de Córdoba is een klein vliegveld op enkele kilometers van de stad Cordoba. Het is een relatief oud vliegveld dat in 1958 na wat opstartproblemen werd geopend. In de eerste jaren werd het vliegveld voornamelijk gebruikt voor binnenlandse vluchten, iets wat nooit meer zou veranderen. Na een opleving in het begin van deze eeuw, toen er iets meer dan tweehonderdduizend gebruikt maakten van het vliegveld is het gebruik van Aeropuerto de Córdoba nu geheel ingestort. Op jaarbasis minder dan tienduizend passagiers gebruik van de luchthaven. Zonde want het had de potentie om uit te groeien tot een belangrijke internationale luchthaven.